Pokemonien vahvuus selitettynä. Mitkä liikkeet ovat OIKEASTI parhaita?

Peruskaavat:

Tällä kertaa selitämme vähän pidemmin miten hyökkäykset oikeasti toimivat ja miten Pokemonien vahvuus lasketaan. Jos lyhyt matematiikka ei ole vahvin alasi, kannattaa hypätä tiivistelmään suoraan. Toisaalta näiden asioiden sisäistämisestä on paljon apua, jos haluaa tietää mikä Pokemon on oikeasti hyvä taistelussa.

Pelissä on 3 perus-statsia, joista 2 on piilotettua: CP (Combat Power = Taisteluvoima), Stamina (HP = Kestävyys) ja Defence (= Puolustus). Nämä tulevat vanhoista peleistä ja tulevat seuraavasta kaavasta:

Base Attack = 2,6 x (Attack^0.46 )x (SpAttack^0.46) x (Sp^0.04) + 3
Base Defence= 2,6 x (Def^0.46 )x (SpDef^0.46) x (Sp^0.04) + 3
Base Stamina = 2 x HP

Missä:

Base Attack = Perushyökkäys
Base Defence = Peruspuolustus
Base Stamina = Peruskestävyys
SpAttack = Special attack = Erikoishyökkäys
SpDef = Special Defence = Erikoispuolustus

Koska nopeutta on painotettu hyvin vähän, ne Pokemonit jotka yleensä ovat nopeita, kuten Electric-tyypin (Sähkö) Pokemonit ovat melko heikoilla. Sen sijaan isoilla ja yleensä melko hitailla Pokemoneilla on puolestaan iso etu Pokemon GO:ssa. Näitä ovat esim. Water (eli vesi) tyypin Pokemonit, kuten Vaporeon ja Slowbro.

Attack ja Speed (Hyökkäys ja nopeus)

Hyökkäyksen voima ei ole tärkein asia, koska eri liikkeillä on myös eri nopeus.
Eli vaikka jossakin erikoishyökkäyksessä on suuri numero hyökkäyksen voimassa, se ei tarkoita että se on parempi sillä nopeita liikkeitä pystyy tekemään samaan aikaan enemmän.

Tämä ei myöskään tarkoita että kaikki liikkeet tekevät samaan aikaan yhtä paljon vahinkoa! Puhutaan DPS:stä eli Damage Per Second ja vielä suomeksi “vahinkoa per sekunti”. Esimerkiksi Water Gun on pelin parhaita liikkeitä sillä esimerkiksi Thundershockilla on sama nopeus, mutta se tekee vain puolet vahinkoa samaan aikaan. Tämän takia Thundershock on puolet huonompi isku kuin Water Gun.

Millä sitten saadaan laskettua liikkeen hyvyys, eli DPS?

Vastaus on että tällä kaavalla:

DPS = (1000/ attack’ speed in ms) x (attack’s power) x (1.25 if STAB)

Missä:
attack’ speed in ms = Hyökkäyksen nopeus millisekunneissa (ms)
attack’s power = Hyökkäyksen voima
STAB = Tyyppikerroin eli esim. “Water”-tyypillä on oma kertoimensa, josta se saa lisävoimaa iskuihin.

Miten hyviä Pokemonini hyökkäykset ovat sitten suhteessa muihin?

Lasketaan esimerkiksi Vaporeonin DPS:
Vaporeonilla on base attack stat (perushyökkäys) 180. Vaporeonilla on aina Water Gun perushyökkäyksenä. Water Gun:in attack power on 10 ja nopeus on 500ms. Voit hyökätä sillä kahdesti sekunnin sisään sillä 1000ms/500ms = 2. Vaikuttava voima on nyt 20 mutta Vaporeon saa myös ns. STAB -lisäystä koska se on Water-tyypin Pokemon. Tämä tuo Water Gun:in attack poweriksi 20 x 1,25 = 25. Kerrotaan tämä 186:lla eli 25 x 186 = 4650. Tämä tuo Vaporeonin DPS:än seitsemänneksi korkeimmaksi. Kun tämä yhdistetään Vaporeonin korkeaan HP:hen ja melko hyvään Defenceen niin se tekee Vaporeonista yhden pelin parhaimmista Pokemoneista.

Miksi se on sitten niin paljon parempi kuin Jolteon tai Flareon? Kuten mainitsimme aikaisemmin, sähkötyypin Pokemonit nojaavat paljon nopeuteen. Tämä vahingoittaa perusstatseja, jonka takia Eveen kehittyessä Vaporeoniksi sillä on 20-30% enemmän CP:tä kuin vastaavalla Jolteonilla. Extra CP on osoitus Vaporeonin extra HP:sta joka on noin tuplat Jolteonin vastaavasta. Kaiken kukkuraksi Joltenin perusliike on Thundershock, joka on vain puolet Water Gunin DPS:stä, sillä se tekee samaan aikaan vain puolet vahinkoa.

Mikä sitten olisi Vaporeonille hyvä vastus? Tällä hetkellä ei juuri mikään. Venusaur pääse lähelle sillä sen 1.25 x 0,8 tehokkuus antaa sille hyvän 3808:n DPS:än ja sillä on vielä hyvä defence ja häviää Vaporeonille vain HP:ssa.

Tiivistelmä

-Pelkästään hyökkäyksen voima ei ole tärkein asia, eri liikkeillä on myös eri nopeus.

-Eli hyökkäyksen voiman numero on suuri, se ei tarkoita että se on parempi sillä nopeita liikkeitä pystyy tekemään samaan aikaan enemmän.

-Tämä ei myöskään tarkoita että kaikki liikkeet tekevät samaan aikaan yhtä paljon vahinkoa!

-Koska nopeutta on painotettu hyvin vähän, ne Pokemonit jotka yleensä ovat nopeita (kuten Electric-tyypin Pokemonit) ovat melko heikoilla. Sen sijaan suuret, yleensä hitaammat kuten Water-tyypin Pokemonit ovat etulyöntiasemassa Pokemon GO:ssa.

-DPS lasketaan näin: DPS = (1000/ attack’ speed in ms) x (attack’s power) x (1.25 if STAB)

-Vaporeon ja Snorlax ovat yhtiä parhaista Pokemoneista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *